معرفی رشته زیست شناسی

بازار کار زیست شناسی سلولی مولوکولی و معرفی این رشته

معرفی رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

درزیست شناسی سلولی مولکولی سلول به عنوان واحد بنیادی تشکیل دهنده ی حیات مورد بررسی قرارمی گیرد و روند پروتئین سازی بررسی می شود.

این رشته محققین زبده ای رابرای کار در تحقیقات مربوطه در حوزه های مختلف پزشکی، بیوشیمی، ژنتیک، بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، اصلاح نباتات، شیلات ودام ونظایر آن تربیت می کند.

موضوع اصلی در ژنتیک انتقال صفات وراثتی از والدین به فرزندان ،اینکه چه صفاتی موروثی اند . دانشجو ضمن آشنایی با عوامل وراثتی بیماری ها می آموزد که بسیاری از بیماری ها نظیر تالاسمی، هموفیلی، سرطان و…با ژنتیک در ارتباط اند و موضوعاتی نظیر شجره نامه ژنتیکی و مشاوره ژنتیک انسانی و ژن درمانی مطرح است .

در گرایش های مختلف این رشته باید علاقه مند بوده و صبر و پشتکار داشت و همچنین دانشجو باید حافظه ی خوبی داشته باشد ودر دروس شیمی ریاضی و فیزیک قوی باشد و برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند می توانند این رشته را انتخاب کنند.

برای موفقیت در گرایش های مختلف این رشته علاوه بر شرایط عمومی و مشترک همه رشته هاعلاقه مندی به کارهای آزمایشگاهی ضروری است.

چراکه عمده وقت متخصص این رشته در آزمایشگاه سپری می شود علاوه بر آن بسیاری از فعالیت های این رشته نیازمند صرف زمان طولانی است.

این رشته دارای ۱۳۵ واحد است ودر حال حاضر در ۵ گرایش ژنتیک، بیوشیمی، زیست فناوری (بیوتکنولوژی)، علوم سلولی مولکولی ،میکروبیولوژی در مقطع کارشتاسی ارائه می شود که گرایش بیوشیمی در حال حاضر در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی پذیرش دانشجو ندارد.

اینم حتما بخون‌ :  رشته گرافیک ارتباط تصویری

موقعیت شغلی وبازار کار

علم ژنتیک در ایران هنوز درابتدای راه است وباید تلاش کرد وکاستی هارا جبران کرد. سازمان های مختلفی هستند که به فعالیت های تحقیقات ژنتیکی می پردازند. که می توان به مرکز پژوهشی وزارت علوم، انستیتو پاستور، مرکز علمی تحقیقات مهندسی ژنتیک، مراکز مختلف جهاد کشاورزی ودر آزمایشگاه های غذا ودارو و بهداشت فعالیت کند، به عنوان کارشناس  آزمایشگاه سرم و واکسن نیز می تواند فعالیت کند.

علاوه برمراکز تحقیقاتی موجود فارغ التحصیلان این رشته می تواند با ایجاد شرکت سازنده مواد اولیه آزمایشگاه های سلولی و مولکولی یا آزمایشگاهی که تستهای آن در سطح مولکولی است هم به جامعه علمی خدمت می کنند و هم وضعیت مالی نسبتا خوبی می توانند داشته باشند.

اگر به دنبال یافتن مشاور خوب هستید؛ آن را به ما بسپارید. ما تضمین می کنیم بهترین مشاورین غیر حضوری را در اختیار شما قرار دهیم.درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی