شیوه صحیح درس خواندن
تقویت حافظه برای درس خواندن و شیوه صحیح یادگیری

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن: شیوه صحیح یادگیری دروس

هنگامی که از یادگیری و خواندن درس ها صحبت میشود نا خوداگاه مفهوم ذهن و حافظه مطرح میشود و همه ما می خواهیم بدانیم چطور اطلاعات را در حافظه نگه داریم و آنها را فراموش نکنیم؟

 همه ما مفهوم حافظه و ذهن را شنیده ایم، اما به راستی حافظه چیست و از چه بخش  هایی تشکیل شده؟

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم!؟

اولین قسمت حافظه که سطحی ترین بخش حافظه نامیده میشود، حافظه حسی نامیده میشود. شاید اسم آن را شنیده باشید، این قسمت از حافظه اطلاعات را فقط برای ۳ ثانیه در خود نگه میدارد.

دومین قسمت از حافظه کوتاه مدت، همان حافظه فعال و کاری است که در طول روز ما از آن استفاده میکنیم و اطلاعات را از آن استخراج میکنیم.

اما جالب است بدانید، این قسمت حافظه اطلاعات را برای ۳۰ ثانیه در خود نگه می دارد، اما حافظه بلند مدت اطلاعات را برای همیشه در خود نگه میدارد.

 این قسمت هایی از مبحث حافظه که به آنها اشاره کردیم.

اما مبحث جالبتر راه های تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و نحوه انتقال اطلاعات است که هنگام مطالعه و یادگیری چگونه باید باشد، تا انتقال اطلاعات بهتر صورت گیرد و یادگیری به شیوه صحیح اتفاق بیافتد.

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن
راه های تقویت حافظه

برای اطلاع از اخبار کنکور، مطالب آموزشی و مشاوره ای و دانلود جزوات اساتید برتر، عضو کانال کلاسند شوید.

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن: راه های تقویت حافظه حسی

سکوت

جایی را برای مطالعه انتخاب کنید که ساکت باشد، شلوغی و وجود عوامل مزاحم مانع از آن میشود که بتونید حواستان را جمع کنید

نظم

داشتن محیطی که آراسته و منظم باشد، پوشیدن لباس های مرتب و با وقار، داشتن برنامه ریزی دقیق درسی، به شما حس آرامش را منتقل می کند و مانع حواس پرتی شما میشود.

موسیقی

گوش دادن به موسیقی حین مطاله باعث گردش سریع تر خون در مغز میشود و انرژی شما را بالا تر میبرد.

البته موسیقی از نوع باخ، توسط دانشمندان حین مطالعه تایید شده است.

منظور هر نوع موسیقی است که به ما ارامش میدهد و هر نوع موسیقی مد  نظر ما نیست.

اگر عادت ندارید که موسیقی گوش کنید حتما در حین فواصل مطالعه،  به موسیقی  گوش دهید تا مغرتان استراحت کند و گردش خون را سریع تر انجام دهد تا انرژی  برای ادامه درس های دیگر را داشته باشید.

مطالعه در حین نوشتن

این عامل بسیار ضروری است و حتما سعی کنید، به محض نشستن برای اینکه حواستان به اطراف یا درگیری های روزانه پرت نشود تمرکزتان را روی متن مورد مطالعه معطوف کنید.

اینم حتما بخون‌ :  چگونه در عید مطالعه کنیم؟

در غیر این صورت به قول معروف به عالم رویا می روید و وقتی به خود می اید شاید اصلا در کتابخانه یا  محل مورد مطالعه خود نباشید

نشستن در ردیف جلو

در کلاس درس میدانید که شاگرد زرنگ ها همیشه ردیف جلو را انتخاب میکنند چون میدانند که تسلط انها به درس بیشتر مشود و از همه مهمتر بهتر میشنوند و حواس شان نیز پرت نمیشود.

اگر این عوامل  رعایت کنید نقطه ضعف حافظه حسی که همان حواسپرتی است را از بین برده اید و دیگر به دوستتان نمیگویید که نمیدانم چرا درس که میخوانم حواسم پرت میشود.

حال که اطلاعات را در حافظه  حسی نگه داشتیم و نگذاشتیم یا حواس پرتی از بین برود ، چگونه ان را به حافظه کوتاه مدت منتقل کنیم  بله  درست است با توجه ودقت، حالا چگونه .

علاقه

علاقه از موضوعات اساسی و مهم توجه است تا به چیزی علاقه نداشته باشیم که نمیتوانیم به ان توجه کنیم و خود علاقه شامل موارد زیر می شود:

اطلاعات اولیه

من تا ازبازی  پینگ پنک اطلاعات نداشته باشم و اصلا ندانم چه طور بازی می شود از دیدن بازی پینک پنگ لذت نمی برم. پس داشتن اطلاعات اولیه جزء ضروریات موفقیت در یادگیری و سبب علاقه مند شدن به مفهوم مورد مطالعه است.

شوخی با کتاب

سعی کنیم از خواندن مطلب درسی خود لذت ببریم.

این را بدانیم که لازم نیست با روش های سخت و راهکارهای بسیار فشرده و اغلب غیر عملی خود مطلب را به حافظه خود بسپاریم، می توانیم از راهکارهای پیش پا افتاده و ساده خود مثل جمله نویسی و شعر یا هر چیز دیگر که به یادگیری آن مفهوم در ذهن ما کمک میکند استفاده کنیم.

برای مثال اگر یادمان میرود که در قطر مروارید ارزان است برای فراموش نکردن این مورد با خود بیاندیشم که در قطر مروارید کیلویی است چون ارزان است آن را کیلویی می فروشند!

و بالای کتاب خود بنویس مروارید در قطر کیلوی یک ریال است و با شوخی آن را به دوست خودت بگو و بخند. دوست تو مسلما سر در نمی آورد چه میگویی اما خودت میدانی و آن وقت بخند و بگو هیچی؛)

برای سایر مطالب درسی نیز راهی برای شیرین کردن و بامزه کردن آن مطالب درسی پیدا کن تا مدت یادگیری و علاقه تو به آن مفهوم بیشترشود و به تبع توجه تو نیز بالاتر رود.

زبان گردانی

سعی کنیم حتما مطلب درسی را برای خود و به شیوه خود برای خود تکرار کنیم. این کار باعث میشود مطالب در ذهن ما بهتر نقش ببند و از خواندن مطلب مورد نظر لذت ببریم مورد های اشاره شده، باعث علاقه بیشتر ما میشود، که به تبع  توجه ما را بیشتر میکند و باعث میشود اطلاعات به حافظه کوتاه مدت منتقل شود.

اینم حتما بخون‌ :  کاهش استرس در زمان کنکور و راهکار های کنترل استرس کنکور

تمرکز

عامل دومی است که باعث توجه و دقت است. چطور تمرکز خود را حین مطالعه بالا ببرم؟ ساده است!  اندیشیدن به هدف….

هنگامی که هدف خود را حین یادگیری سرلوحه خود کنیم و بدانیم برای چه اکنون اینجا نشسته ایم و وقتمان را به کارهای دیگری که میتوانستیم انجام دهیم، اختصاص ندادیم خود به خود تمرکزمان افزایش میابد.

من اینجا نشسته ام درس  بخوانم تا پرستار شوم. تا نمره ۲۰ در امتحان بگیرم. تا قبول شوم. تا موفق باشم . این اندیشیدن به ما انگیزه می دهد و تمرکز ما را بالا می برد.

خط کشیدن زیر مطالب تسلط ما را به مطلب مورد یادگیری افزایش می دهد و مانع این میشود که سر سری مطالعه کنیم.

خلاصه برداری

حتما موقع مطاله یک برگه کنار دست خود بگذارید تا مطالب را اگر نمیتوانید برای خود تکرار کنید. آنها را به نوشته تبدیل کنید با این کار مغز ما بهتر وظیفه اش را انجام میدهد و تمرکز ما روی مطلب مورد مطالعه افزایش میابد.

سرعت مطالعه

سعی نکنم که تند بخوانیم تا تمام شود. سرعت خودرا حین مطالعه با توان خود و آنچه که قرار است مطالعه کنیم تنظیم کنیم.

من میدانم که اگر بخواهم ده لغت انگلیسی که برایم نا آشناست را حفظ کنم با درس تاریخی که دیشب یک نگاه به آن انداخته ام متفاوت است پس سرعت یادگیری برای هرکس بسته به توان و شرایط فرق میکند.

پس اگر دوستتان گفت که من درسم تمام شد و شما تازه وسط درس بودید از خود نا امید نشوید که من کند ذهنم یا گیجم!

حتما از قبل آن درس را خوانده و برایش آشنابوده است، به توانایی خود شک نکنید.

البته سعی کنید سرعت مطالعه خود را کمی بیشتر از توان خود در نظر بگیرید تا مغزتان خسته نشود و انگیزه اتان را از دست ندهید.

حال که اطلاعات باتوجه  و دقت با راهکارهای گفته شده  وارد حافظه کوتاه مدت ما شد، چطور انها را به بلند مدت وارد کنم تا بتوانم از انها استفاده کنم و فراموشش نکنم

بارها شنیده ایم که همه میگویند هرچه خوانده ام یادم رفته. کلی خواده ام اما فراموشش میکنم نمیدانم چرا

همه میدانیم که تمرین و تکرار باعث انتقال اظلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت میشود

اینم حتما بخون‌ :  چگونه خود را مجبور به درس خواندن کنیم؟ (۵ مرحله تا علاقه به درس)

تمربن برای درس های محاسباتی و تکرار برای درس های حفظی

برای انکه درس ها را فراموش نکنم

توجه به جزئیات

به متنی که میخوانم کامل توجه میکنم. سعی میکنم آن را بفهمم. اول یک بار سرسری و روز نامه وار یک پاراگراف را میخوانم و آن را برای خود بازگو میکنم.

میخواهم تمام کلمات به کار برده شده در این پاراگراف را بفهمم. بدانم میخواهد درباره چه بحث کند.

ارتباطش با مطلب مطرح شده در دروس قبلی را بدانم.

این فرمول، این تصویر، این شکل، برایم آشناست یا نه!

کاربردی بخوانیم

سعی کنیم کاربردی بخانیم؛ اگر اضطراب یا نوار قلب را میخوانم . چطور میتوانم از راهکارهای گقته شده درمورد اضطراب، به یک فرد مضطرب کمک کنم؟

حال که فهمیدم نوار قلب  چطور میگیرن اگر دوستم خدای نخاسته مشکل قلبی پیدا کرد میتوانم به صورت عملی این فعالیت را انجام بدهم؟

این مطلب که درمورد اضطراب خواندم چه تفاوتی با مطلب فصل پیش داشت؟

میتوانم ارتباطی بین انها پیدا کنم؟ چه تفاوتی بین مفهوم این لغت انگلیسی که به  معنای دشت بود با ان کلمه که در پاراگراف قبلی درمورد کوه بود وجود  داشت؟

با مسئولیت پذیری درس بخانیم نه فقط برای حس انجام وظیفه…

تصویر سازی کنیم

مطالب را  در ذهن خود دسته بندی کنیم. مثل کتابخانه و قفسه کتاب که هر کتاب را در قفسه مربوط به خود دسته بندی کنیم. ذهن خود را نیز به کتابخانه تشبیه کنیم هر مفهوم و هر مطلب را که خواندیم در قفسه خود نگه داریم.

تا درس فیزیک را یاد نگرفتیم و مطالبش را وارد قسمت فیزیک ذهن خود نکردیم، شروع به خواندن درس تاریخ نکنیم .

اگر با روش های گفته شده سعی کنیم هر قسمت از حافظه را تقویت کنیم و سپس با شیوه های اشاره شده آنها را درست منتقل کنیم فراموشی از بین میرود و یاداوری آنها موقع امتحان صورت میگیرد.

یادمان باشد با حس مسئولیت پذیری درس بخوانیم، نه صرفا برای انجام وظیفه!

موفق و پیروز باشید:)

میترا کزازی مشاور تحصیلی و انگیزشی، از برترین مشاورین کلاسند

اگه فکر میکنی نیاز داری به کسی که باهاش مسیر تحصیلیت رو با موفقیت طی کنی، هنوز هم دیر نشده! با داشتن یه راهنماو مشاور خوب و دلسوز میتونی به هدفت برسی و طی کردن مسیر برات دشوار نباشه.

کافیه اپلیکیشن کلاسند رو نصب کنی، رزومه مشاور رو ببینی و خودت مشاورت رو انتخاب کنی! علاوه بر این، گفتگوی اولیه کلاسند رایگانه و بسته های مشاوره ای با قیمت های بسیار مناسبی داره! امتحانش ضرر نداره؛)

شیوه صحیح درس خواندن
تقویت حافظه برای درس خواندن و شیوه صحیح یادگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی