معرفی رشته پرستاری

معرفی رشته پرستاری

آشنایی با رشته پرستاری

درباره اهمیت وظایف رشته ی پرستار می توان گفت که یکی از کلیدی ترین نقش های مراقبت از بیماران در بیمارستان به عهده پرستاران می باشد . این نقوش به عناوین مختلفی تقسیم میشود ؛ مانند : انجام کار پانسمان و تزریقات ، دادن آموزش های لازم به بیماران جهت بهبودی ، هماهنگ کننده و پل ارتباطی بین پزشک و بیمار ، انتقال خواست های بیمار به خانواده و …

این رشته یکی از شاخه های علوم پزشکی می باشد که وظیفه اصلی آن مراقبت از بیماران می باشد . از آنجایی که بیماران بیشترین ارتباط را پرستار دارند تا پزشک ، در جوامع بین المللی و در تقسیم بندی های آکادمیک ، ارزش علمی پرستار ، هم تراز با پزشک معرفی شده است . برای پذیرفته شدن در این رشته تسلط نسبی به دروس شیمی ، زیست و همچنین زبان انگلیسی الزامی می باشد که این مسئله نقش مهمی در به روز بودن پرستاران دارد .

رشته پرستاری زیرگروه ۱ رشته علوم تجربی بوده ، بنابراین ضرایب دروس اختصاصی این رشته به شرح زیر است :

زمین شناسی : ۰

زیست شناسی : ۴

شیمی : ۳

فیزیک و ریاضیات : ۲

مهارت های فردی لازم برای اشتغال و تحصیل در رشته پرستاری

همانطور که گفته شد ، پرستار بیشترین ارتباط را با بیماران دارد . بنابراین لازمه اصلی تحصیل در این رشته سلامت کامل جسم و روان می باشد . شخصیت منظم و دقیق ، صبر و حوصله فراوان ، تسلط روحی و روانی روی خود ، از جمله موارد مهم می باشد . زیرا یک پرستار باید در بدترین شرایط روحی و جسمی بیماران ، بهترین عملکرد و کارایی را داشته باشد . عواملی چون ساعت کاری زیاد ، سرو کار داشتن با بیمار های مختلف روانی ، استرس بالا ، درآمد کم ، بودن در معرض بیماری های خطرناک و… این شغل را در رده دوم مشاغل سخت قرار داده است . طبق موارد گفته شده ، علاقه شرط اصلی انتخاب این رشته می باشد .

اینم حتما بخون‌ :  معرفی رشته دندانپزشکی و نکات منفی این رشته

نگاهی به تاریخچه رشته پرستاری

این رشته برای اولین بار در سال ۱۲۹۴ در مدرسه ای تحت همین عنوان در ارومیه ، به سبک کشور های اروپایی ، تدریس شد . درسال ۱۳۵۴ پذیرش رشته پرستاری در دوره ۴ ساله لیسانس در وزارت علوم قطعی شد و با تاسیس دانشکده پرستاری در سال ۱۳۶۵ ، پیشرفت و توسعه ی فراوانی یافت .

آشنایی با دروس دانشگاهی

دانشجویان پذیرفته شده در رشته پرستاری می بایست حدود ۱۳۰ واحد درسی را در مدت زمان تحصیلی ۴ و حداکثر ۵ سال ، بگذرانند که در این صورت امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر خواهد شد . دروس رشته پرستاری به طور کلی به دو گروه علوم پایه ( دروس انگل شناسی ، میکروب شناسی ، بیو شیمی ، ایمونولوژی و فیزیولوژی ) و علوم تخصصی ( پرستاری بهداشت ، پرستاری بهداشت جامعه ، پرستاری مادران و نوزادان ، بیماری های داخلی ، بیماری ها و پرستاری های مربوط ، اخلاق پرستاری و پرستاری در فوریت ها )  تقسیم بندی می شود .

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

از جمله گرایش های رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد می توان به :  روان پرستاری ، پرستاری ویژه ، بهداشت ، مدیریت ، داخلی جراحی ، اطفال اشاره کرد . همچنین گرایش های این رشته در مقطع دکتری شامل : آناتومی ، اپیدمیولوژی و بافت شناسی می باشد .

فرصت های شغلی رشته پرستاری

یک فارغ التحصیل رشته پرستاری می تواند تحت عنوان و پست های مختلفی چون : سرپرستار ، پرستار شیفت ، سوپروایزر بالینی ، سوپروایزر کنترل عفونت ، ریاست پرستاری و سوپروایزر آموزشی ، در بیمارستان ها ، کلینیک و پاراکلینیک ها ، ادارات و سازمان های پرستاری و همچنین به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شود . البته پست های نام برده شده به سابقه کاری پرستار نیز بستگی دارد . درآمد حاصله نیز طبیعتا به محل استخدام ، پست ، ساعت و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد .

اینم حتما بخون‌ :  معرفی و میزان پذیرش رشته مهندسی عمران

 

نوشته شده توسط : زهرا قره گوزلو

اگر به دنبال یافتن مشاور خوب هستید؛ آن را به ما بسپارید. ما تضمین می کنیم بهترین مشاورین غیر حضوری را در اختیار شما قرار دهیم.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی