معرفی رشته کامپیوتر
Modern notebook computer with future technology media symbols

معرفی و میزان پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر چه توانی هایی نیاز دارد؟
یادگیری فعال،حل مسائل دشوار،پشتکار بالا،علاقه مندی به پشت میز نشینی(کاریه که عملی نیست یعنی کار تو یه دفتر انجام میشه)،تحلیل عملیات،گره گشایی،دقیق بینی،باز شناسی گفتار و…
بازار کار رشته مهندسی کامپوتر:
رشته مهندسی کامپیوتر با توجه به پیشرفت فناوری و توسعه جوامع بشری در حال حاضر بازارکار خیلی خوبی در ایران دارد و در صورت توانایی لازم خیلی زود میتوان وارد بازار کار شد حتی یه دانشجوی کامپوتر در ترم ۴-۵ نیز میتواند وارد بازار کار شود.

 

دروس رشته ی مهندسی کامپیوتر:
دروس پایه
ریاضی ۱-۲،فیزیک۱-۲،کارگاه کامپوتر،آمار و احتمالات مهندسی،معادلات دیفرانسیل
دروس اختصاصی
مبانی کامپوتر و برنامه نویسی،ریاضیات گسسته،معادلات منطقی،ساختمان داده،طراحی الگوریتم،معماری کامپوتر،سیستم عامل،پایگاه داده،مهندسی اینترنت و….

مکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد و دارای سه گرایش سخت افزار، نرم افزار و سخت افزار است.

گرایش سخت افزار
هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می‌پردازد.

برای مثال یک مهندس سخت افزار می‌تواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی می‌پردازد، مباحث درسی در رشته ی سخت افزار به مطالب درسی در رشته ی مهندسی برق و الکترونیک نزدیک بوده خصوصا تمام مطالب شاخه ی دیجیتال شامل مدارهای مختلف، معماری کامپیوتر و میکروپروسسورهای ۱ و ۲، الکترونیک دیجیتال و … را شامل می‌شود که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می‌شود.

اینم حتما بخون‌ :  اعلام نتایج کنکور ۹۷

گرایش نرم افزار
نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.

توانایی های فارغ التحصیلان:
فارغ التحصیلان این مقطع، قابلیتها و تواناییهای زیادی دارند و چنانچه در مسیر مناسب هدایت شوند، قادر خواهد بود مشکلات زیادی را حل کنند. برخی از این تواناییها به شرح زیر است:
۱) بررسی و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و به کارگیری آنها.
۲) بررسی کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخشهای صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آنها، امکان سنجی و تعیین ابزار و نیروی انسانی لازم برای رفع کمبودها.
۳) تجزیه و تحلیل سیستمهای کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و ارایه راه حل مناسب برای اجرای آنها.
۴) طراحی مجموعه های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزرای و تولید طرحهای اجرایی برای انها.
۵) اجرای طرحهای کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آنها.
۶) پشتیبانی و نگه داری سیستمهای نرم افزاری شامل شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستمها.
۷) عیب یابی کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری و رفع عیبها.
شناسایی فنون جدید طراحی و ساخت کامپیوتر و ارزیابی و به کارگیری آنها.

اینم حتما بخون‌ :  معرفی رشته پرستاری

یکی از مهمترین و اصلی ترین معایب رشته ی مهندسی کامپوتر اینه که هر کسی از بچه ۷ ساله تا کسی که تا دیپلم بیشتر درس نخونده میتونه به طور خودآموز مهارت های های لازم رو بدست بیاره و تو این زمینه فعالیت کنه که البته این عیب با حدودی با بازار کار گسترده ی این رشته حل میشه.

 

نوشته شده توسط : مهندس مهدی قربانی

 

اگر به دنبال یافتن مشاور خوب هستید؛ آن را به ما بسپارید. ما تضمین می کنیم بهترین مشاورین غیر حضوری را در اختیار شما قرار دهیم.

درخواست مشاوره

تخمین قبولی این رشته در دانشگاه ها بر اساس کنکور ۹۶

توجه داشته باشید این اطلاعات بر اساس کنکور ۹۶ بوده و صرفا یک تخمین است ممکن است به  دلایلی از جمله تغیر ظرفیت این میزان تغیر یابد.

 

آخرین قبولی منطقه ۳آخرین قبولی منطقه ۲آخرین قبولی منطقه ۱نام دانشگاه
۵۰۳۲۶۰صنعتی شریف
۷۰۹۰۲۲۰دانشگاه تهران
۱۱۰۲۰۰۴۱۰صنعتی امیرکبیر
۴۰۰۴۷۰۹۷۰دانشگاه شهید بهشتی
۱۹۷۰۱۵۷۰صنعتی اصفهان
۳۲۵۶۶۷علم و صنعت ایران
۶۰۰۱۱۴۰صنعتی خواجه نصیر
۱۰۰۰۲۰۴۰۳۰۰۰دانشگاه تبریز
۱۱۷۸۴۴۰۰۶۳۰۰دانشگاه تبریز (نوبت دوم)
۱۴۴۰۲۴۷۸دانشگاه فردوسی مشهد
۹۰۰۲۰۰۰۲۷۳۰دانشگاه شیراز
۱۰۰۰۵۰۰۰۱۵۷۰دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی – تهران (شرایط خاص دفترچه)
۱۲۰۰۲۰۰۰دانشگاه خوارزمی تهران (محل تحصیل کرج)
۲۰۰۰۲۵۰۰دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۸۵۰۱۷۵۰۲۵۰۰دانشگاه الزهرا تهران
۲۶۰۰دانشگاه کاشان
اینم حتما بخون‌ :  معرفی رشته مامایی و بازار کار مامایی

 

اگر به دنبال یافتن مشاور خوب هستید؛ آن را به ما بسپارید. ما تضمین می کنیم بهترین مشاورین غیر حضوری را در اختیار شما قرار دهیم.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی