برنامه ریزی درسی برای عید
برنامه ریزی برای عید

برنامه ریزی برای عید

سلام دوستان کنکوری عزیز، امیدوارم اوضاع احوال دلتون و درستون عالی باشه. سال جدیدم داره میرسه و پیشاپیش از طرف کلیه کادر و مشاورین کلاسند عید نوروز رو تبریک میگم. با توجه به درخواست دانش آموزان عزیزمون، درباره “نحوه مطالعه” در ایام عید و راهنمایی “برنامه ریزی درسی برای عید” مقاله ای رو آماده کردیم که بتونید از این دوران طلایی، حداکثر استفاده رو ببرید و به اهداف درخشانتون برسید.

مطالعه در عید

“هدف از مطالعه در عید” چیه، و قراره چه اتفاقایی بیفته؟ بچه ها تو برنامه ریزی عید حتی لازم نیست که از مهمونی یکی دو روزه و رفتن به سیزده بدرتون بزنید و یک برنامه سنگین مطالعاتی بچینید. چون در این صورت ممکن اونقدر خسته بشید و نتونید بعد از عید اونطور که باید با انرژی درس بخونید.

باید بگیم که دانش آموزان توعید دو دسته انn:

دسته اول که دلشون نمیخواد درس بخونن و میرن دنبال مهمونی وعشق حال و خواب، به امید اینکه بعد از عید برنامه دارن و شروع می کنند. که به دلیل تنبلی و فاصله افتادن بین برنامه ریزی هرگز به این هدفشون هم نمیرسند.

دسته دوم قصد دارند یه برنامه ریزی درسی برای عید و اردوی نوروزی داشته باشند. اردوی نوروزی میتونه هم در منزل هم در کتابخانه یا مدرسه انجام بشه.

اردوی نوروزی مدرسه

باید حواستون جمع باشه که خیلی با نظم و برنامه باشه. چون تجربه ثابت کرده که اردوی مدارس از نظم و بازدهی خوبی برخوردار نیستند. ابتدا با مدیر و مشاور شروع میشن اما ممکنه با حضور صرفا سرایدار مدرسه تموم شن!!

علاوه بر این به دلیل فضای دوستانه ای که در مدارس بین هم کلاسی ها وجود داره، ممکنه از هدف اصلی منحرف شید و به استراحت و صحبت و بگو بخند سرگرم شید.

اردوی نوروزی موسسات

ابتدا باید از سابقه برگزاری منظم و با تجربه این موسسات مطمئن شید. نکته بعدی بحث هزینه های بسیار بالای اردوهای نوروزی موسسات هست که بسیاری از دانش آموزان توان مالی پرداخت این هزینه رو ندارند. علاوه بر این عوض شدن محیط و مکان مطالعه است خیلی مهمه بچه ها! شما باید در حین مطالعه از تمرکز و حواس بالایی برخوردار باشید و عادت های مطالعتون رو تغییر ندید.

اینم حتما بخون‌ :  چگونه در عید مطالعه کنیم؟

نکته آخر در این باره، منحصر به فرد بودن و شخصی سازی شدن برنامه ریزی هست. که مشاورین این مورد رو در بسیاری از اردو های نوروزی رعایت نکرده و اکثریت دانش آموزان یک برنامه واحد یا شبیه به هم دارند.

اردوی نوروزی در منزل

اما کسانی که میخوان در منزل درس بخونند و اردوی مطالعاتی داشته باشند، ابتدا باید فضای منزل رو آماده کنید و فضایی آرام و دور از شلوغی و مهمان. باید برنامه پذیر باشید و به حرفشون عمل کنید. اگرهم با محیط شلوغ منزل مواجه شدید کتابخونه رو فراموش نکنید.

اردوی نوروزی در منزل چند فایده داره که هم به نفع دانش آموزان و هم خانواده هاست، ابتدا محیط مناسب و همیشگیه شماست و شما هیچ احساس غریبگی یا به هم خوردن عادت های مطالعه رو ندارید.

فایده دوم صرفه جویی در اتلاف وقت که در راه رفت و آمد خسته نمیشید و انرژی بیشتری برای مطالعه و فرصت بیشتری برای استراحت خواهید داشت.

فایده سوم که به نفع خانواده ها نیز هست، جلوگیری از پرداخت هزینه های مالی بالاست که کلاسند این مشکل رو برای شما حل کرده.

علاوه بر این باید کسی باشه که هم راهنمایی شون کنه و هم کنترل! اگر واقعا جای مناسبی برای مطالعه دارید میتونید از اردوی نوروزی مجازی کلاسند استفاده کنید که شامل برنامه ریزی ۲ هفته ای (هر هفته ۱ برنامه ریزی) + پشتیبانی ۱روز در میان = هزینه فقط ۱۰۰ هزار تومان!!!

فقط کافیه اپلیکیشن کلاسند رو نصب کنید و از میان برترین مشاورین و دانشجوهای پزشکی، حقوق و مهندسی دانشگاه های برتر انتخاب کنید گفتگوی رایگان داشته باشید و برنامه ریزی درسی عیدتون رو به کلاسند بسپارید.

اینم حتما بخون‌ :  اردوی نوروزی در خانه ویژه کنکور ۹۹

چگونه در عید درس بخوانیم؟

قرار نیست که همه ی درس ها و مباحث رو در برنامه ریز عید به طور عمیق مطالعه کنید. توصیه ما اینه که دروس پیش دانشگاهی و یکی از پایه هارو مرور و جمع بندی کنید و نقاط ضعفتون رو مرور کرده و به وسیله تست زنی، تقویت کنید. “جدید خوانی” در ایام عید، برای دانش آموزانی که تازه شروع به درس خوندن کردن، یک امر عادیه اما برای دانش آموزانی که طبق روال عادی درس می خونند و قبل از عید هم درس خوندن میتونه یک سم مهلک باشه و بهتره به مرور و تست زنی آموخته های قبلی بپردازند.

هر درس را چگونه بخوانیم؟

از عمومی ها شروع کنیم یا اختصاصی ها؟ عمیق و خط به خط بخوانیم؟ یا مرور و جمع بندی؟ پیشنهاد میشه که هردو دروس اختصاصی و دروس عمومی رو در راستای هم جلو ببرید. به تست زنی دروس اختصاصی و مرور و مطالعه دروس عمومی بپردازید.

البته کسانی که تازه شروع به درس خوندن کردن یا یکی از پایه ها رو میخوان تازه شروع کنند، عید بهترین فرصته تا جلو بیفتن و همونطور که گفتیم جدیدخوانی براشون مشکلی نداره.

دانش آموزانی که برنامه ریزی و مطالعه داشتند و بر هر سه پایه مسلط هستن، فکر نکنند که باید ۱۰۰% همه مطالب رو بدونند. اگر شما بر همه مطالب ۷۰% هم مسلط باشید برای موفقیت کافیه. و این دانش آموزان میتونند هنگام مطالعه دروس عمومی به خلاصه برداری ها مطالعه پاراگراف های مهم و مباحث پرتکرار کنکوری بپردازند.

برنامه ریزی درسی برای عید

ایام عید وقت بسیار مناسبیه تا دروس محاسباتی مثل ریاضی فیزیک و شیمی رو تست زنی کنید، و به تقویت نقاط ضعف و اشکالاتتون بپردازید. با این کار میتونید هم مرور کنید هم تست بزنید هم رفع اشکال کنید درواقع با یه تیر ۳ تا نشون میزنید.

اینم حتما بخون‌ :  نمیتونم درس بخونم چیکار کنم؟

در برنامه ریزی عید برای دروس حفظی که جنبه مطالعاتی دارند مانند زیست و دروس عمومی، باید به مرور و نکته برداری و جمع بندی پرداخت، البته اندکی تست زدن مبحثی هم فراموش نشه!

پیشنهاد ما برنامه ریزی درسی دقیق از دوم تا دوازده فروردین و بازه زمانی روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت مطالعه است. هرچند بر این باوریم که کیفیت مطالعه بیشتر از کمیت آن اهمیت دارد. همچنین بحث کندخوانی و فشرده خوانی پیش می آید. اما این اعداد نشان دهنده محدودیت زمانی برنامه ریزی مطالعاتی هستند.

منبع مطالعاتی برنامه ریزی عید

برای مرور و جمع بندی برخی دروس میتونید از کتاب های کمک آموزشی جمع بندی مثل خط ویژه استفاده کنید. اون مباحثی رو که توش مشکل داشتید یا حل نکرده رهاش کردید میتونید از جزوه استادتون یا خلاصه برداری هاتون رفع اشکال کنید. توصیه میشه سراغ تست های کنکور سراسری سال های گذشته برید و از کتاب ۶ سال کنکور هم استفاده کنید و کمتر به تست های تالیفی بپردازید. اگر در آزمون های آزمایشی شرکت کردید اشتباهات و خطاهاتون رو حل کرده به تحلیل آزمون هم توجه کنید.

سخن آخر…

بچه ها تو این مقاله ویژگی های یک برنامه ریزی درسی مناسب برای عید رو بررسی کردیم و تقریبا متوجه شدیم کجای راهیم و عید چقدر برای پیشرفت مهمه. نگران هیچی نباشید و با خونسردی و برنامه ریزی معقول از این ایام حداکثر بهره لازم رو ببری. با توجه به اینکه برای دانش آموزان این ایام ۱۵ تا ۱۷ روز، میتونه طول بکشه.

باز هم تکرار میکنیم…قرار نیست کل مباحث رو بخونید قراره نقاط ضعفتون رو تبدیل به نقاط قوت، و نقاط قوتتون رو تقویت کنید تا بتونید ادامه مسیر رو با خیال راحت و دست پر ادامه بدید.

فقط چند قدم مانده تا قله موفقیت Kelasend.com

برنامه ریزی درسی برای عید
برنامه ریزی برای عید

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی