انتخاب رشته کنکور سراسری 99

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

  • انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ : با توجه به اینکه ثبت نام آزمون سراسری و دانشگاه آزاد ادغام می شود، اما انتخاب رشته دانشگاه سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد برخلاف مرحله ثبت نام، در سایت سنجش به نشانی سنجش (دانشگاه سراسری) و در سایت دانشگاه آزاد به صورت جداگانه انجام می شود.

پس از دریافت نتیجه اولیه آزمون سراسری در دهه دوم مرداد ماه، داوطلبینی که قصد انتخاب رشته را دارند یا حتی می خواهند شانس خود را در انتخاب رشته امتحان کنند، باید در زمان مقرر شده به صورت جداگانه نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته در سایت های مذکور اقدام نمایند.

در این مرحله، داوطلبان با توجه به رتبه و تراز خود در کارنامه اولیه کنکور سراسری ۹۹، اقدام به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود، براساس دفترچه کنکور سراسری ۹۹ می نمایند.

در ادامه این مقاله قصد داریم با توجه به اهمیت هرساله انتخاب رشته کنکور به ویژه انتخاب رشته کنکور ۹۹ که دغدغه داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید بوده است، توضیحاتی را پیرامون مسئله جدی و حساس انتخاب رشته ارائه دهیم.

انتخاب رشته کنکور سراسری 99

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

کارنامه اولیه کنکور سراسری ۹۹

کارنامه اولیه کنکور ۹۹ که در نیمه دوم مرداد ماه توسط سازمان سنجش قابل رویت می باشد، حاوی اطلاعات فردی، معدل، درصدهای هردرس، رتبه، تراز، میزان تاثیر سوابق تحصیلی مثبت و میزان سوابق تحصیلی قطعی شما در کنکور سراسری۹۹ است.

ویژگی این اطلاعات مربوط به اطلاعات شخصی خودتان است و اگر اعتراضی به درصدها و رتبه داشتید، می توانید از طریق ارسال درخواست از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش اعتراض خود را اعلام نمایید.

مهمترین قسمت کارنامه، رتبه و تراز شماست به ویژه رتبه شما در سهمیه که در انتخاب رشته تان لحاظ می شود. برای اینکه بدانید در کدام زیرگروه شانس بیشتر برای قبولی دارید به نمره کل و ترازتان در آن زیرگروه ها توجه کنید.

باتوجه به اینکه ثبت نام دانشگاه سراسری و داتشگاه آزاد ادغام شده، وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن در دانشگاه آزاد هم در کارنامه ذکر شده.

اینم حتما بخون‌ :  آخرین رتبه قبولی رشته پزشکی و معرفی این رشته

همچنین مجاز بودن در دانشگاه های روزانه و نوبت دوم، دانشگاه فرهنگیان و مجازی و پردیس خودگردان و مازاد، در این کارنامه مشخص شده است. ازین رو کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز در انتهای کارنامه قرار داده شده.

علاقه مندان می توانند با توجه به لیست رشته محل های منتشر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۹ و استفاده از این کد به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کرده و نسبت به انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۹ اقدام نمایند.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

داوطلبان بر اساس کارنامه اولیه کنکور سراسری ۹۸ و با توجه به دانشگاه هایی که مجاز شده اند، صورت می گیرد بنابراین علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت sanjesh.org بدون پرداخت هیچ هزینه ای نسبت به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند.

هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته مربوط به گروه آزمایشی ثبت نامی خود می باشد.

برای مثال، اگر رشته شما انسانی می باشد، می توانید پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته انسانی نسبت به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل انسانی اقدام کنید. با توجه به این تعداد از انتخاب کدرشته ها، داوطلب قدرت زیادی دارد تا با دست باز رشته محل های خود را انتخاب کند.

اما بالا بودن تعداد انتخاب ها باعث نمی شود بدون علاقه و به طور شانسی تمامی انتخاب های خود را پر کنید. بنابراین ترتیبی که باید برای انتخاب رشته در نظر بگیرید، صرفا بر اساس علاقه و بر مبنای اولویت شما باشد.

به یاد داشته باشید تا زمان انتخاب رشته کنکور ۹۹  تکلیف کنکور ۹۹ مشخص نشده و پرونده اش همچنان باز است. بنابراین نسبت به انتخاب رشته خود دقت و حساسیت لازم را به کار برید و با اصرار و اجبار دیگران انتخاب نکنید. همجنین از تجربیات یک فرد موفق در کنکور و یا یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

وقتی سازمان سنجش به فرم انتخاب رشته شما می رسد، تا آخرین انتخابتان را نخواند سراغ برگه ی نفر بعدی نمی رود. مگر اینکه در انتخاب هایتان به قبولی برسد. اعلام قبولی را صادر کرده و انتخاب های بعدی شمارا مشاهده نمی کند.

اینم حتما بخون‌ :  معرفی و میزان پذیرش رشته مهندسی عمران

ناگفته نماند انتخاب های بعدی شما در کارنامه سبز شما که چند روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته کنکور سراسری۹۹ توسط سازمان سنجش منتشر می شود، قابل رویت است. برای اطلاع کامل از کارنامه سبز کلیک کنید.

سهمیه کنکور سراسری و تاثیر آن در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

سهمیه های کنکور سراسری شامل، سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، سهمیه جانبازان و ایثارگران، سهمیه آموزگاران، سهمیه بهیاران، سهمیه خانواده شهدا است که در کنکور ۹۹ سهمیه مناطق سیل زده هم افزوده شده است.

از بین این سهمیه ها تنها سهمیه مناطق برای همه داوطلبان در نظر گرفته می شود. و برای داوطلبانی که سهمیه ای غیر از سهمیه مناطق دارند، یک سهمیه مجزا در نظر گرفته می شود.

بنابراین هر داوطلبی علاوه بر سهمیه مناطق می تواند یک سهمیه غیرمناطق داشته باشد.

اگر داوطلبی تنها مشمول سهمیه مناطق باشد که فقط با همان سهمیه گزینش شده و انتخاب هایش بررسی می شود. در صورتی که برای داوطلبان دو سهمیه ای در کارنامه اولیه داوطلب یک رتبه در سهمیه غیر مناطق و یک رتبه در سهمیه مناطق قرار می گیرد.

اما در پذیرش نهایی سهمیه ای برا داوطلب اعمال می شود که شانس قبولی داوطلب در آن سهمیه بیشتر باشد. بنابراین تنها یکی از سهمیه ها برای هر داوطلب در کنکور در نظر گرفته می شود.

نکته قابل توجه این است که تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ بسیار مهم و اهمیت آن چشمگیر است. در انتخاب رشته کنکور سراسری، برای تمامی رشته های تجربی انسانی ریاضی هنر و زبان، رتبه در سهمیه بسیار مهم تر از رتبه در سهمیه است. و تاثر سهمیه منطقه ۳ ۲ و ۱ به ترتیب بر رتبه کشوری بیشتر است.

تاثیر سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ با سهمیه ای به نام بومی گزینی مواجه هستیم.

این بدین معناست که اولویت در برخی رشته محل ها با داوطلبانی است که درآن بوم قرار می گیرند.

اینم حتما بخون‌ :  معرفی رشته روان شناسی و بازار کار روانشناسی

سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته تمامی زیرگروه های ریاضی تجربی انسانی هنر و زبان به ویژه در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان تاثیر بسزایی دارد.

یعنی شانس قبولی کسی که از سهمیه بومی گزینی یک رشته محل استفاده می کند بیشتر از فردی است که از یک بوم دیگر متقاضی همان رشته محل است.

ملاکی که برای تعیین استان بومی داوطلبان در نظر گرفته می شود، بدین شرح است:

اگر داوطلبی در یک استان مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه در دوره نظام قدیم و یا مدرک پیش دانشگاهی و دو سال قبل یعنی دهم و یازدهم نظام جدید را اخذ کرده باشند، داوطلب بومی آن استان محسوب می شوند.

چنانچه محل اخذ مدرک سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته خواهد شد.

در دوره های غیر روزانه اینکه پذیرش یک رشته کشوری باشد و یا بومی گزینی (استانی، ناحیه ای، قطبی) فقط به نوع دوره بستگی دارد. اما در دوره روزانه پذیرش به خود رشته بستگی دارد:

۱-تمامی رشته های دانشگاه آزاد، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد، مجازی: پذیرش کشوری بدون بومی گزینی

۲-تمامی رشته های دوره شبانه (نوبت دوم) و نیمه حضوری: پذیرش بومی استانی

۳-تمامی رشته های پیام نور و غیرانتفاعی: پذیرش بومی ناحیه ای

۴-رشته های دوره روزانه: بسته به نوع رشته متفاوت است (کشوری، بومی قطبی، بومی ناحیه ای، بومی استانی).

گزینش بیشتر رشته های دارای شرایط خاص (بورسیه ها) به صورت کشوریست. و گزینش بیشتر رشته های نیمه متمرکز (روزانه ) هم به صورت کشوری انجام میشود.

با توجه به توضیحات راجع به انتخاب رشته متوجه می شویم انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ از اهمین حساسیت بالایی برخوردار است و دقت و تجربه کافی را می طلبد.

ازین رو مشاورین کلاسند آماده اند تا پس از اعلام نتایج کنکور ۹۹ با بررسی کارنامه و باتوجه به خواسته و علاقه شما بهترین انتخاب رشته را برای شما انجام داده و از طریق اپلیکیشن کلاسند پاسخگوی تمامی سوالات شما هستند.

انتخاب رشته کنکور ۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی