معرفی رشته انسان شناسی یا آنتوپولوژی

معرفی رشته انسان شناسی یا آنتوپولوژی :

مردم شناسی یکی از گرایش های رشته علوم اجتماعی است. این بر کسی پوشیده نیست که موضوع مورد مطالعه علوم اجتماعی به طور کلی، انسان، جامعه و بحث های از این قبیل است. مردم شناسی مطالعه فرهنگ جوامع گوناگون در زمان ها و مکان های مختلف است، جوامعی کوچک تا جوامع بزرگی که امروز می شناسیم.

کار اصلی یک مردم شناس مطالعه فرهنگ جوامع مختلف، در مکانها و زمانهای متفاوت، از قدیمیترین ایام تا امروز است و در این میان توجه ویژه ای به سیر تحول فرهنگ، علل تغییرات فرهنگی و کاربرد فرهنگ در جوامع مختلف دارد.

کار اصلی یک مردم شناس مطالعه فرهنگ جوامع مختلف، در مکانها و زمانهای متفاوت، از قدیمیترین ایام تا امروز است و در این میان توجه ویژه ای به سیر تحول فرهنگ، علل تغییرات فرهنگی و کاربرد فرهنگ در جوامع مختلف دارد. به همین دلیل علوم اجتماعی بدون مردم شناسی یا انسان شناسی فرهنگی با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد چرا که فرهنگ در ساختارهای اجتماعی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد .

کسی که رشته مردم شناسی را به عنوان رشته ای که میخواهد در آن به موفقیت برسد انتخاب می‌کند باید در ابتدا به فرهنگ و مطالعات فرهنگی علاقمند باشد.

کنجکاوی، صبر و علاقه به کارهای میدانی برای دانشجوی این رشته ضروری است. دانشجوی مردم شناسی باید به مردم و مسائل جامعه اش علاقه مند بوده و روابط اجتماعی خوبی داشته باشد تا بتواند با گروه‌های مختلف جامعه ارتباط نزدیکی برقرار کرده و از فرهنگ و هنجارهای آنها مطلع شود.

بازارکار :

رشته مردم شناسی زیربنای بسیاری از فعالیت های اجتماعی است و این به معنای آن است که بازار کار متنوعی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد و اکثر وزارتخانه ها به فارغ التحصیلان این رشته نیازمندند. چرا که باید بخش تحقیقات مردم شناسی بسیار گسترده ای داشته باشند. البته برخی از وزارتخانه ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، کشور، خارجه و نیرو در حال حاضر نیز دارای چنین بخشی هستند و فارغ التحصیلان این رشته را جذب می‌کنند. همچنین فارغ التحصیل این رشته می تواند به مطالعه و تحقیق آزاد روی آورده و نتیجه تحقیقات خویش را به صورت کتاب منتشر سازد. چون امروزه کتبی که در زمینه مردم شناسی چاپ می شود، بازار بسیار خوبی دارد.

اینم حتما بخون‌ :  سه شنبه آخرین مهلت انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد

گرایشات این رشته:

انسان شناسی فرهنگی

گرایش انسان شناسی فرهنگی که برمطالعه فرهنگ های مختلف در میان تمام مردم جهان، شناخت شباهت ها و تفاوت های انسان ها، تجزیه و تحلیل فرهنگ انسان ها، عادات و عقاید آنان متمرکز است. کسب تخصص در این گرایش مواردی نظیر : مطالعه عملکرد انسان شناسان، شناخت انسان شناسی فرهنگی، تحقیق در خصوص گرایش انسان شناسی و توصیف فرهنگ های مختلف را در بر خواهد گرفت.

گرایش انسان شناسی فرهنگی معمولا با انسان شناسی اجتماعی و یا فرهنگ اجتماعی انسان شناسی ارتباط نزدیکی خواهد داشت. ناگفته نماند که انسان شناسی اجتماعی معمولا در برخی از اصول انسان شناسی به کار گرفته می شود و بر مطالعه روابط اجتماعی و سیستم های حقوقی، اقتصادی، مذهبی و چهارچوبه سیاسی و شناخت هر یک از آنان تمرکز دارد.

انسان شناسی زیستی

این گرایش معمولا به عنوان انسان شناسی فیزیکی نیز شناخته می شود. گرایش انسان شناسی زیستی معمولا بر مطالعه تکامل بشریت، زیست شناسی، شناخت مطالعه رفتارهای مختلف انسان و چگونگی وفق پذیری انسان با محیط متمرکز است. این گرایش از انسان شناسی با ارزیابی ساختار فیزیکی بدن، استخوان ها، ماهیچه ها، ارگان های بدن، چگونگی عملکرد بدن برای زنده ماندن و تولید مثل سر و کار دارد. این بسیار مهم است که بدانید کسب تخصص در این گرایش به معنای مطالعه وسیع تر دیگر موضوعات اولیه غیر بشری، شناخت چگونگی فرایند تمایز انسان با سایر موجودات و کسب تخصص در عناوینی نظیر : انسان های اولیه، زیست شناسی انسان های قدیم و شناخت روش زندگی آنان می باشد.

اینم حتما بخون‌ :  انتخاب رشته همزمان از چند رشته در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد

انسان شناسی ( کالبد شناسی )

مطالعه گرایش کالبدشناسی بر مطالعه فیزیکی ساختار بدن، تجزیه و تحلیل باقی مانده بدن انسان، علت مرگ و میر انسان و ویژگی های شخصی انسان متمرکز است. این گرایش کاربردی با سیستم قانونی ( پزشکی قانونی ) در ارتباط است. فرد کالبد شناس در مواردی که جرایم رخ می دهد و فردی فوت می گردد فراخوانده می شود تا علت مرگ را جویا شود. فرد کالبد شناس به تجزیه و تحلیل جسدهایی که تجزیه، سوخته و یا به دلیل دیگر علت های ناشناخته باقی مانده اند می پردازد. ناگفته نماند که دانشجویان این گرایش قادر به مطالعه آناتومی بدن انسان و استخوان شناسی نیز خواهند بود. لذا برای تحقق این امر دانشجویان ملزم که کسب تجارب ویژه در سیستم های قانونی و جرم شناسی خواهند بود.

انسان شناسی ( پزشکی )

این گرایش ارتباط نزدیکی با گرایش انسان شناسی فرهنگی خواهد داشت. گرایش انسان شناسی پزشکی بر تجزیه و تحلیل رویکردهای مرتبط با مراقبت های پزشکی و تندرستی در تمام فرهنگ های مختلف متمرکز است. دانشجویانی که قصد کسب تخصص در این گرایش را دارند قادر به شناخت تمامی فرهنگ ها، باورها و ارتباط دادن آنان با مباحث سلامت و مراقبت های درمانی خواهند بود. به علاوه آنان با شناخت فرهنگ های متفاوت و عوامل روانشناسی تاثیرگذار بر فرد و یا گروه در پاسخ به بیماری ها سر و کار خواهند داشت. برای ایفای این نقش آنان مسئولیت حل مسائل و مشکلات مرتبط با سلامت و درمان، ارائه راه حل هایی در خصوص ترغیب افراد به شناخت راه های پیشگیری و درمان، ارائه راه حل هایی در خصوص درمان های موثر و کم هزینه و یا شناخت معایب اجتماعی را بر عهده خواهند داشت.

اینم حتما بخون‌ :  معرفی بازار کار ادبیات و زبان انگلیسی

انسان شناسی ( زبان شناسی )

به خاطر داشته باشید که کسب تخصص در این گرایش به معنای شناخت روابط موجود مابین زبان انسان و زندگی اجتماعی بشر می باشد. این نکته را در ذهن داشته باشید که همیشه تلاش بر این بوده است که تنوع و گوناگونی زبان ها در عین وجود تمایزات حفظ شود. بنابراین رشد این گرایش به این دلیل است که بسیاری از نقش ها توسط زبان ایفا می گردد چرا که زبان تاثیر بسیاری بر فرد، اجتماع، شناخت هویت های اجتماعی و ارائه تفکر و آرزوها خواهد داشت. از زیر شاخه های این گرایش که افراد قادر به کسب تخصص در آنان خواهند بود، زبان شناسی رسمی ( شناخت ساختار زبان )، زبان شناسی تاریخی ( شناخت تغییر و تحولات زبان در طول زمان )، زبان شناسی اجتماعی ( چگونگی استفاده از زبان در اجتماع ) و شناخت چگونگی ارتباطات غیر کلامی را در بر خواهد گرفت.

باستان شناسی

یکی از اصلی ترین نوع انسان شناسی، گرایش باستان شناسی می باشد. این گرایش با مطالعه فرهنگ انسان ها و چگونگی پیشرفت آنان در طول تاریخ، بازسازی و تجزیه وتحلیل ساختمان های قدیمی، آثار باستانی و دیگر اشیای باقی مانده سر و کار خواهد داشت. کسانی که قصد کسب تخصص در این گرایش را دارند قادر به شناخت انواع روش ها برای بازسازی آثار باستانی، چگونه کشف کردن، سفر کردن به مناطق مختلف و آشنا شدن با فرهنگ های گوناگون خواهند بود.

سرفصل دروس رشته مردم شناسی و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها : ۱۳۵ واحد

دروس عمومی : ۲۰ واحد

دروس پایه : ۳۸ واحد

دروس الزامی مشترک : ۱۹ واحد

دروس اختیاری مشترک : ۲۳ واحد

دروس تخصصی : ۳۱ واحد

کارورزی : ۴ واحد

اگر به دنبال یافتن مشاور خوب هستید؛ آن را به ما بسپارید. ما تضمین می کنیم بهترین مشاورین غیر حضوری را در اختیار شما قرار دهیم.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی