معرفی رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی و رتبه قبولی داروسازی

توضیحات رشته داروسازی

کسی که قصد دارد در رشته داروسازی تحصیل کند، باید خود را برای کنار آمدن با دنیایی از دروس حفظی آماده کند. یک داروساز باید اسامی زیادی از داروها، اثر هر یک و ریزترین ساختارهای داروها را در ذهن داشته باشد. با یک نگاه کلی به درصدهای دانش آموزان در کنکور، به سادگی می توان دریافت که از مقطع متوسطه، بیشترین تمرکز باید روی دروس زیست شناسی، زمین شناسی و شیمی باشد.

از آن جا که ضریب دروس زیست شناسی و شیمی در کنکور سراسری ۱۲ لحاظ شده، بهتر است تست های مربوط به این درس بالای ۶۰-۷۰ درصد زده شود. دروس عمومی مانند ادبیات، معارف و… نیز مانند رشته های دیگر با میانگین ۵۰ درصد برای قبولی در کنکور درصد قابل قبولی است.

از کنکور تجربی الزامی برای تمرکز بیش از حد روی درس های ریاضی و فیزیک وجود ندارد اما با توجه به ضرایب ۹ و ۶ به ترتیب برای هر یک، اهمیت آن ها قابل چشم پوشی نیست. از بین دانشگاه های پذیرنده رشته داروسازی، می توان از دانشگاه تهران و شهید بهشتی تهران به عنوان قوی ترین و دانشگاه های مراکز استان ها مثل دانشگاه اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و… نام برد که ظرفیت تقریبی آن ها حدود ۷۰ نفر در سال است.

قبولی در این دانشگاه ها، رتبه های زیر ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ می خواهد. البته از آن جا که رقابت در میان متقاضیان خانم بیشتر است، همین رتبه برای قبولی خانم ها به زیر ۱۰۰۰ یا ۹۰۰ می رسد.

به جز این موارد، واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران، با ظرفیتی حدود ۷۰ نفر و همچنین دانشگاه های بین الملل با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ نفر متقاضی، دانشجوی داروسازی می پذیرند که نا گفته نماند گزینش این دانشگاه ها، مستلزم قبول شهریه های بالاست؛ به طور مثال دانشجوی دانشگاه بین الملل چیزی در حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان در سال هزینه می کند!

اینم حتما بخون‌ :  انتخاب رشته همزمان از چند رشته در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد

در دانشگاه چه می گذرد…

حداقل طول دوره دکترای عمومی داروسازی پنج و نیم تا شش سال است و حداکثر در ۱۲ ترم به اتمام می رسد که شامل ۲۰۹ واحد دروس اختصاصی و عمومی است. دو سال ابتدایی اختصاص دارد به گذراندن دروس پایه که همپوشانی زیادی با دروس پایه رشته پزشکی دارد، مانند انواع شیمی ها بیولوژی، فیزیولوژی و… بر خلاف باور برخی افراد که گمان می کنند رشته داروسازی به مانند شیمی خواندن است، تمام داروسازی شیمی نیست! بلکه یادگیری آن به عنوان درس پایه و پیش نیاز در یادگیری دروس اختصاصی و کاربردی در ادامه تحصیل اهمیت دارد.

همچنین درس فیزیولوژی که خلاصه می شود به فیزیولوژی اندام های مختلف بدن انسان، جزو واحد های مهم و پیش نیاز های اصلی است. گروهی از دروس اختصاصی نیاز به حافظه قوی دارد و کسی که با حفظیات رابطه خوبی نداشته باشد، مسیر سختی را پیش رو دارد؛ مانند درس فارماکولوژی یا دارو شناسی، که در آن انبوهی از اسامی داروها، مکانیزم اثر هر یک و… مطرح می شود.

دسته ای دیگر از دروس مانند شیمی ها که به طور مثال، شکل ساختاری و سازمانی دیفن هیدرامین را مطرح می کند، بیشتر تئوری است و کاربرد چندانی ندارد.

فارماکوگنوزی یا گیاه شناسی دارویی، جزو دروس جذاب و مهمی است که در آن علم داروها بر مبنای پایه گیاهی و طبیعی شان مطرح می شود. درمان شناسی ۱، ۲ ، ۳ و داروسازی صنعتی دروسی کاربردی و مرتبط با ساخت انواع داروهاست که در واقع علم یک داروساز را پایه ریزی می کند. از دیگر دروس مهم، آزمایشگاه هاست که باعث جذابیت و پویایی هرچه بیشتر رشته داروسازی برای علاقه مندان می شود چرا که بیشتر درس‌های ‌رشته‌‌ داروسازی همراه‌ با آزمایشگاه‌ ارائه‌ می‌شود.

اینم حتما بخون‌ :  معرفی و میزان پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر
داروسازی مناسب شماست اگر…

برخی صاحب نظران می گویند جذابیت های رشته داروسازی به اندازه پزشکی یا دندان پزشکی نیست اما در برخی جهات مزایای قابل توجهی در آن به چشم می خورد که بد نیست اشاره ای به آن ها داشته باشیم. داروسازی مناسب شماست اگر تمایل زیادی به سر و کار داشتن با بیمار و مراجعان ندارید، چرا که در محیط داروخانه و حیطه کاری نیز این مسئولیت ها می تواند به عهده همکاران باشد. چه در دوران تحصیل و چه دوران کار، کشیک یا شیفت شب اجباری ندارید، مگر این که خودتان بخواهید تجربه کسب کنید.

در صورت وجود برخوردهای نامناسب برخی بیماران، حاشیه امن تری نسبت به رشته های پزشکی دارید. از مزیت های مهم تحصیل در رشته داروسازی، که می تواند برای خیلی از افراد انگیزه بخش باشد این است که دانشجویان بعد از گذراندن ۱۴۰ واحد درسی به طور تقریبی از سال چهارم دانشگاه و در صورت داشتن معدل بالای ۱۴ کارت و شماره انجمن داروسازان را دریافت می کنند و می توانند به عنوان قائم مقام مسئول فنی مشغول به کار شوند و درآمد قانع کننده ای داشته باشند. در کنار همه این ها، فرصت های شغلی در سازمان های پژوهشی و مراکز تولید دارو و محصولات بهداشتی پیوسته در حال افزایش است که خبر از آینده درخشان تر برای داروسازان می دهد.

۹ سال ناقابل برای دکترای تخصصی:

داروسازی دارای گرایش های تخصصی زیادی است که برگرفته از ماهیت چند بعدی این رشته و ارتباط نزدیک آن با علوم پایه و علوم بالینی است که عنوان برخی از آن ها، شیمی دارویی، دارو شناسی، بیوتکنولوژی دارویی و… است. دانش آموختگان مقطع دکترای عمومی داروسازی مانند دانشجویان پزشکی می توانند در آزمون ورودی دوره های تخصصی شرکت کنند تا بتوانند در گرایش یا تخصص دلخواهشان مدرک دکترای تخصصی یا پی اچ دی را کسب کنند. در این دوره تخصصی دانشجویان باید حدود ۴۰ واحد درسی پیشرفته را که بخش عمده آن به پایان نامه تعلق می گیرد، در حدود ۳ تا ۴ سال بگذرانند. در پایان، پس از نگارش و دفاع از پایان نامه موفق به اخذ مدرک دکترای تخصصی می شوند.

اینم حتما بخون‌ :  معرفی بازار کار ادبیات و زبان انگلیسی

نوشته شده توسط : مهندس رامین کامران

اگر به دنبال یافتن مشاور خوب هستید؛ آن را به ما بسپارید. ما تضمین می کنیم بهترین مشاورین غیر حضوری را در اختیار شما قرار دهیم.

درخواست مشاوره

تخمین قبولی این رشته در دانشگاه ها بر اساس کنکور ۹۶

توجه داشته باشید این اطلاعات بر اساس کنکور ۹۶ بوده و صرفا یک تخمین است ممکن است به  دلایلی از جمله تغیر ظرفیت این میزان تغیر یابد.

آخرین قبولی منطقه ۳آخرین قبولی منطقه ۲آخرین قبولی منطقه ۱نام دانشگاه
۱۰۰۰۱۶۵۰۹۵۰دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۲۲۰۱۵۹۰۹۳۰دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
۱۷۰۰۲۰۰۰۱۰۰۰دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۱۳۹۰۲۳۷۰۱۱۵۰دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری
۱۸۰۰۳۲۰۰۱۶۰۰دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تهران – پردیس خودگردان
۸۲۰۲۰۰۰۱۰۰۰دانشگاه علوم پزشکی تبریز

قبولی این رشته را از مشاورین ما بپرسید!

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی