دانشگاه تهران

چگونه با انگیزه شروع به درس خواندن کنیم؟

چگونه باانگیزه شروع کنیم؟ چگونه انگیزه خود را در دوران کنکور افزایش دهیم؟ و چگونه از افت انگیزه جلوگیری کنیم؟

داشتن انگیزه و افزایش روزمره آن برای مطالعه، یکی از بزرگترین مبارزات روزانه برای اکثر دانش آموزان است.

حال در این مسیر بسیاری از دانش آموزان با عدم هدف گذاری، مقایسه خود با دیگران، عادت های بد مطالعه انگیزه خودرا از دست می دهند.

اما مهم نیست که چقدر عقب باشید، مهم این است که با چه قدرت و انگیزه ای میخواهید شروع کنید.

مهم این است که از چه استراتژی، هنگام مواجه شدن با موانع و سختی کار استفاده می کنید؛ دلسردی و دور شدن از برترین هدف زندگی یا با اشتیاق و حل مسئله!

اکنون به بررسی راهکارهایی می پردازیم که باعث می شود با انگیزه شروع کنیم ، ادامه دهیم و از افت انگیزه جلوگیری  کنیم.

اهداف خود را تعیین کنید:

این کلمه را همواره در نکات و ترفندهای مطالعه شنیده اید، اما تعیین هدف برا خود، یکی از ساده ترین راه های افزایش انگیزه شماست.

تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شما را در مسیر یاری می کند، فقط مطمئن شوید که اهداف شما هر دو واقع گرایانه و چالش برانگیز هستند، به طوری که با آنها رو به رو شده و از مزایای آن بهره مند شوید.

نوشتن اهداف و در معرض دید قراردادن آن، در هر زمان که مشاده می کنید، یک راه عالی برای حفظ آنها و پیشرف شماست.

من هدف خودم را با یک نشانه از قفسه بالای میزم آویزان کردم بدین ترتیب من یک  یادآور فیزیکی دارم تا هرروز نگاه کنم و این سرگرم کننده نیز باید باشد.

اینم حتما بخون‌ :  چگونه در عید مطالعه کنیم؟

فضای مطالعه کاملی برای خود ایجاد کنید: جالب است بدانید که محیط اطراف شما می تواند تاثیر شگرفی در وضعیت ذهنی شما ایجاد کند. سازماندهی میزتان به طوری که هرآنچه نیاز دارید را در دسترس قرار می دهد، یک راه عالی برای شروع یک مطالعه موثر است.

زمانی که در حال مطالعه در اتاقت هستی، یک مجله یا مقاله بردار، اینکه بتوانی مشغله روزمره ات را از بین ببری، با برداشتن فشار از ذهنت به تو کمک می کند تا بتوانی به راحتی آماده خواندن کتاب شوی.

برنامه خود را تنظیم کنید:

تنظیم زمان هفتگی یا روزانه برای مطالعه،  یک راه عالی برای جلوگیری از به تعویق افتادن کارهای زندگی رومزه شماست مثل مطالعه برای یک دانش آموزش کنکوری.

شما با مشخص کردن زمان نه تنها مطمئن می شوید که زمان کافی برای تکمیل تکالیف خود دارید، بلکه شروع به مطالعه یک قسمت نرمال از روال روزانه خود خواهید کرد.

فقط انجامش بدید:

سخت ترین کار در هرچیزی شروع آن است، مهم نیست که چقدر از ریاضی یا عربی و … نفرت دارید، پس از اینکه شروع کردید، معمولا خیلی بد نیست.

هدف خود را برای یک مطالعه ۱۵-۲۰ دقیقه ای جامع بدون استراحت بگذارید، آنوقت است که متوجه می شوید زمان را به دست گرفته اید.

پس از آن با گوش کردن موسیقی یا قدم زدن یا میان وعده خوردن به خود استراحت داده و اینگونه قادر هستید تا ۳۰ دقیقه دیگر مطالعه کنید.

بدین ترتیب ساعات مطالعه خود را درروز افزایش می دهید. (این شکل خواندن به دانش اموزانی توصیه می شود که انگیزه کافی نداشته و میخواهند با انگیزه شروع کنند.)

اینم حتما بخون‌ :  راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

موسیقی گوش کنید:

یک راه بسیار شایع برای به دست آوردن انگیزه و انرژی در ورزشگاه گوش دادن به موسیقی است. آیا می دانستید که برای افزایش انگیزه  در مطالعه هم این شیوه تاثیر دارد؟

گوش کردن به موسیقی هایی که می دانید انرژی شما را بالا می برد و ذهن شمارا برای قبل از شروع مطالعه آماده می کند.

سعی کنید موسیقی بی کلام گوش کنید. گوش دادن به موسیقی های با کلام شمارا از مطالعه منحرف خواهد کرد خواه مطالعه شما خواندن باشد خواه نوشتن.

با خودتان گپی انگیزه محور داشته باشید: در ابتدا خنده دار به نظر می رسد. اما در آینه نگاه کنید و با خودتان صحبت کنید این واقعا به شما می تواند کمک کند، تا انگیزه ای برای تکمیل کارهایی که در لیست کارهایتان دارید انجام دهید.

سعی کنید با گفتن به خودتان هدفتان را در این جلسه مطالعه به انجام رسانید. وقتی در حال انجام دادن این کار هستید، به خودتان و مهارت هایتان فکر کنید.

هیچ چیز بهتر از افزایش اعتماد به نفس با تعریف از خودتان و کارهای بزرگی ک قرار است انجام دهید، نیست.

به خودتان پاداش دهید: هر بار که یکی از اهداف خود را بررسی می کنید یا در یک موضوع سخت به پیشرفت رسیدید، به خود جایزه دهید. حال این جایزه ممکن است شیرینی باشد یا عطر، تفریح باشد یا میهمانی.

این باعث افسردگی است که سخت کار کنید و احساس کنید هیچ کس نمی داند یا از کارهایی سختی که می کنید قدردانی نکنید.

بنابراین لذت بردن از خودتان با یک شام مفصل یا سفرکوتاه مدت یا سینما رفتن، یک راه عالی برای عشق ورزیدن و انگیزه دادن به خود است.

اینم حتما بخون‌ :  دفتر برنامه ریزی هفتگی کنکور + ساخت آنلاین برنامه ریزی

احساستان را بعد از به پایان رساندن کارتان بنویسید:

نوشتن اینکه چقدر خوب از پس یک کار دشوار برآمدید، به عنوان انگیزه ای بزرگ، برای دفعات بعد که مشکلی در شروع کار دارید، به کار می رود.

یک نوت بوک را در کوله پشتی نگه دارید و موفقیت ها و دستاورد های خود را بنویسید. به این ترتیب هر زمان که شما تحت فشار قرار گرفتید، یک کتاب پر از موفقیت دارید، به بررسی آن بپردازید.

این راهکارها جهت آماده سازی روحیات دانش آموزان وشروع با انگیزه، طبق تحقیقات صورت گرفته و انجام شده است.

امیدواریم که شما را در افزایش انگیزه به هنگام مطالعه به وسیله ی این راهکارها یاری کرده باشیم.

داشتن مشاوری که تمام این مسیر را پیموده می تواند شما را یاری کند تا با انگیزه و بازدهی بالا، در این مسیر موفق شوید.

شما می توانید با نصب اپلیکیشن کلاسند با انتخاب خود بهترین مشاوره را با کمترین هزینه به صورت آنلاین و در همه جا همراه خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی