برای همیشه با استرس خداحافظی کن
راه های کاهش استرس

کاهش استرس در زمان کنکور و راهکار های کنترل استرس کنکور

برای همیشه با استرس خداحافظی کن
کاهش استرس و کنترل استرس

راهکار کاهش استرس در زمان کنکور :

همه ما میدانیم که عوامل مختلفی بر روی استرس کنکور تاثیر گذار هستند اما آیا استرس در زمان کنکور باعث کاهش رتبه دانش آموز می شود؟ پاسخ این سوال با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. اما اگر استرس نداشته باشیم چه می شود؟ معلوم است اگر دانش آموزی به هیج عنوان درصدی از استرس را نداشته باشد کلا نگران مطالعه، آزمون و یا روش های مطالعه خود نخواهیم بود بنابراین همه دانش آموزان موفق کنکوری به نحوی استرس دارند.

پس اگر استرس دارید اول خوشحال شوید که آینده و موفقیت برای شما اهمیت دارد این باعث ناراحتی نیست!

اما استرس نیازمند کنترل می باشد اگر نتوانیم استرس را به خوبی مدیریت کنیم قطعا می تواند آنقدر خطرناک شود که آینده ما را نیز به خطر برساند! پس باید مانند یک مدیر کامل و تمام عیار با توجه به موارد مختلف استرس را کنترل کتیم!

راه های کنترل استرس کنکور

فرض کنید اسبی دارید، زیبا، قدرتمند، سریع و با بسیاری ویژگی های مثبت اما در کنار اینها، سرکش است و شما نمیتوانید رامش کنید. چه میکنید؟ آیا سعی میکنید راهی برای کنترل کردنش پیدا کنید یا اینکه آن را می کٌشید؟
فرض کنید که این اسب تحت هیچ شرایطی شما را رها نمیکند و همیشه به سمت شما بازمیگردد و به نظر میرسد تنها راه رها شدن از دستش این است که آن را بکٌشید!
حال یک سوال میپرسم، اگر امروز اسب خود را بکشید، با اسب های دیگر زندگیتان چه میکنید؟

یکی از مهمترین مسائل امروز انسان ها در زندگی روز مره خود، رویارویی با پدیده استرس است.

مسئله ای که با توجه به شیوه زندگی مدرن و دغدغه های بی پایان آن، تاثیر عمیقی بر شرایط روانی ما دارد.

تقریبا تمام مردم در اولین برخورد با مسائل و مشکلات زندگی، با نگرانی و دلهره ای مواجه میشوند که نه تنها قدرت تصمیم گیری را از آنها میگیرد، بلکه باعث نشان دادن رفتار های غیر عقلانی و غیر معقول میشود. پس استرس ذاتاً به عنوان یک مشکل در زندگی ما جلوه پیدا میکند.

راه حل غلبه بر استرس

ما انسان ها همواره به دنبال حل این مشکل هستیم، اما اشتباه اغلب ما این است که تصور میکنیم راه حل اصلی، از بین بردن این استرس است. در حالیکه امروزه روان شناسان مدرن بر این باورند که از بین بردن استرس، کُشتن نیرویی قدرتمند است که انسان با کمک آن میتواند دست به کارهایی بزند که قطعا در شرایط معمول قادر به انجام آن نیست.

امروزه بسیاری از مردم به این دلیل که در مقابل حوادث و اتفاقات پرتنش و استرس زای جهان بیرون، کم تحمل و کم طاقت شده اند، با مشکلات زیادی رو به رو هستند. فکر رو به رو شدن با رئیس خود در محل کار یا از دست دادن شخصی که او را بسیار دوست می دارید و مواردی شبیه به این، کافی است تا نتوانید از پس ساده ترین مسائل زندگی روزمره خود برآیید.

اینم حتما بخون‌ :  راهکارهایی برای جلوگیری از استرس در زمان کنکور

بعضی از مردم برای حل این مشکل از قرص های آرام بخش استفاده میکنند و بعضی دیگر با مراجعه به روانپزشک و روش های مشابه سعی در درمان استرس خود دارند. اما مشکل اینجاست که تمام این افراد، حل مشکل استرس را از بین بردن آن میدانند.

آنتونی رابینز، سخنران انگیزشی، میگوید:

“روزی مردی به من مراجعه کرد که نمی توانست با استرس ناشی از برخورد با بالادستی خود در محل کار که بسیار آدم سخت گیر و در عین حال عذاب آوری بود کنار بیاید.” وی میگوید” این مرد به من گفت که راهی درمقابل پای من بگذارید که برای همیشه از شر این استرس خلاص شوم، اما من در جواب گفتم: حیف نیست! چرا میخواهی این نیروی عظیم را از بین ببری؟

به او گفتم تو در عوض باید بخواهی که تحمل و قدرتت زیادتر شود و به راحتی از روی این فشار های به ظاهر سخت عبور کنی”

آنتونی رابینز میگوید:”

من هم قبول دارم استرس عذاب آور است و حتی میتواند باعث مرگ بشود اما راه درمان آن، از بین بردنش نیست بلکه کنترل کردن آن است. ما باید برای استرس هایمان نقشه بکشیم.”

به عبارت دیگر میتوان از این حرف او اینگونه برداشت کرد که استرس مانند یک اسب زیبا، سریع و قوی هیکل است که فقط یک مشکل دارد و آن هم این است که صاحبش از پس آن برنمی آید.

به عبارت دیگر این اسب سرکش و وحشی است. حال اگر شما قصد از بین بردن این استرس را دارید، انگار میخواهید اسب سرکش خود را گردن بزنید.

اسبی که با رام کردن آن میتوانید از قدرت بی نظیرش استفاده کنید. اگر امروز بخواهید رام کردن این اسب(استرس) را خود یاد نگیرید و یا حتی آن را بکُشید، دوباره فردا با مشکل جدیدتر و شاید بزرگتری رو به رو میشوید.

مهار استرس کنکور 🙂

شما میتوانید به خاطر مشکل با رئیس خود، محل کارتان را عوض کنید اما به طور حتم دوباره یا در محل کار جدید و یا جایی دیگر با مشکلی جدید رو به رو خواهید شد. در واقع استرس زاهای بیرونی تمام نشدنی هستند.

برای پیدا کردن راه چاره و راه مقابله با استرس باید ببینیم دیدگاه ما نسبت به استرس درست است یا خیر!

استرس چه موقع ظهور میکند؟

هرگاه نیازی به تغییر باشد، استرس ظاهر میشود. به عنوان مثال، شما میخواهید به کلاس بالاتری بروید و تحصیل کنید، پس باید در آزمون ها موفق شوید. چون قرار است تغییری ایجاد شود الزاماً استرس و فشار هم خودش را نشان میدهد.

اما اگر در طول مدت زمانی که برای امتحان فرصت دارید و یا حتی در روز های آخر برای مدیریت این استرس برنامه داشته باشید و خودتان را نباخته باشید، میتوانید از همین استرس به عنوان یک راهنمای خوب استفاده کنید.

اینم حتما بخون‌ :  کنترل استرس در زمان کنکور و آزمون های تستی

مثلا هروقت دیدید سطح اضطرابتان رو به افزایش است باید بلافاصله متوجه شوید مشغول کار بیهوده ای هستید که با منافع شما در تضاد است. به راستی چه کسی میتواند بهتر از خودمان به صورت پویا و لحظه به لحظه به ما هشدار دهد؟

اضطراب چراغ خطری است که با نگاه کردن به آن میتوانیم بفهمیم آیا درست عمل میکنیم و یا خیر؟ حال چرا باید از چنین چراغ خطر ارزشمندی ناراحت باشیم و آرزوی مرگش را بکنیم؟

عوامل استرس چه جیزی هستند ؟!

در واقع یک نکته کلیدی وجود دارد و آن این است که، عامل استرس زا می تواند وجود داشته باشد و در اطراف ما پرسه بزند. اما این دلیل نمیشود که واکنش ما در مقابل آن تسلیم شدن باشد. یعنی ما میتوانیم و اتفاقا باید در هر لحظه از زندگیمان عامل استرس زا را شناسایی کنیم و برای کنترل و مهار آن طرح و نقشه بریزیم.

به محض اینکه طرح و نقشه ای برای عامل استرس زا داشته باشید و تا حدودی مطمئن باشید که میتوانید از پس آن بربیایید، آرامشی عمیق وجودتان را فرا میگیردو با وجود هزارن عامل استرس آفرین در دل، آرام و مطمئن به کار خود ادامه می دهید.

به عنوان مثال تصور کنید استرس شدیدی دارید و دلیل آن امتحانات پایان ترم شماست که قرار است سه روز دیگر برگزار شود. کافی است برای خود یک لیوان چای یا قهوه درست کنید و تنهایی و در خلوت خود پشت میز بنشینید و برای مدتی که دارید نقشه بکشید.

در آخر اینگونه بگویم که از بین بردن استرس زاهای بیرونی غیرممکن است. شما باید بتوانید استرس را از درون خود مدیریت و کنترل کنید. عوامل استرس زای بیرونی تغییر نمیکنند و باهوش کسی است که بتواند خود را با آن وفق دهد.

داشتن نگرش مثبت به جای نگرش منفی

یکی از موارد رایج در زندگی روزمره ما که موجب ایجاد استرس و از هم پاشیدگی دستگاه عصبی ما میشود، ترافیک سنگین است و اغلب مردم نسبت به آن نگرشی منفی دارند: ترافیک یعنی تلف شدن وقت، خستگی و به دنبال آن عصبانیت و …
اما به جای آن میتوان نگرشی مثبت داشت؛ ترافیک یعنی مراقب باش، دقت کن، چاره کار تغییر زمان خروج از منزل است و یا گوش دادن به یک موسیقی آرام، دیدن مناظر اطراف یا مطالعه پشت ترافیک و برنامه ریزی های بعدی و راه های دیگر یا تحمل آن، چون ترافیک شهری پدیده ای اجتناب ناپذیر است.

راه های کاهش استرس و کنترل آن سر جلسه:

۱٫ چند دقیقه به انسان هایی که به شما اعتماد به نفس میدهند فکر کنید.

۲٫ اگر با سوالاتی مواجه شدید که در نگاه اول فهمیدید نمیتوانید جواب بدهید، چند لحظه صبر کنید.

در ذهنتان آن مبحث را مرور کنید و به سوال و جواب های مشابه فکر کنید. در پیدا کردن جواب عجله نکنید، مطمئن باشید با چند دقیقه تمرکز نمیتوانید به جواب برسید و در صورت به جواب نرسیدن، آن سوال را رد کرده و بعد از جواب دادن به همه سوالات، اگر زمان داشتید برگردید و برای آن سوال وقت بگذارید. (در آزمون های تستی سریعتر و به همراه علامت گذاری انجام شود)

اینم حتما بخون‌ :  آرامش در جلسه کنکور با تکنیک های مدیریت زمان

۳٫ اگر صبح روز امتحان احساس نگرانی کردید، به موسیقی بدون کلام آرامش بخشی گوش کنید. این کار تمرکز و آرامشتان را بیشتر میکند.

۴٫ سر جلسه یک بطری آب به همراه داشته باشید.

۵٫ خوردن میوه هایی مثل سیب یا موز را به طور پیوسته در برنامه غذایی قبل از امتحانتان قرار بدهید تا سطح قند خونتان متعادل باقی بماند و به شما آرامش دهد.

۶٫ زمانی از روز را فقط به دوره کردن و تست زدن مباحثی که خوانده اید اختصاص دهید.

کاهش استرس ویژه زمان کنکور از نظر روانشناسان

از نظر مشاورین موارد زیر می تواند باعث کاهش استرس مخصوصا در زمان کنکور شود و از نظر فیزیولوژیک تاثیر زیادی دارد.

۱٫ محیطی که درآن هستید را به طور موقت ترک کرده و کمی قدم بزنید و نفسی تازه کنید. اگر روزی ده دقیقه پیاده روی داشته باشید، درصد قابل توجهی کاهش استرس خواهید داشت.

۲٫ آب بنوشید.

۳٫ وسیله ای را فشار دهید و نفس عمیق بکشید.

۴٫ جویدن آدامس(نه درهنگام مطالعه با حضور استاد)

۵٫ با صدای بلند بخوانید.

۶٫ به موسیقی گوش دهید.

۷٫ خوب بخوابید.

۸٫ گذشته را فراموش کنید.

۹٫ کسی را برای هم صحبتی پیدا کنید.

۱۰٫ تغذیه مناسب داشته باشید (ترجیحاً از خوردن غذاهای سنگین و چرب اجتناب کنید)

۱۱٫ اتاق و میز مطالعه خود را تمیز و مرتب نگاه دارید.

۱۲٫ با برنامه درس بخوانید.

۱۳٫ به هدفتان فکر کنید.

مشاور و پشتیبان خوب راهکاری برای کنترل استرس

کاهش استرس در زمان امتحان عوامل مختلفی دارد اما معمولا دانش آموزان به تنهایی نمی توانند استرس حود را مدیریت کنند. یک مشاور که پشتیبان مناسبی باشد و دانش آموز بتواند به آن مشاور اعتماد کند می تواند بهترین نقش برای کاهش استرس را داشته باشد. زمانی که دانش آموزان درباره استرس با مشاور صحبت می کنند مشاور می تواند وضعیت واقعی دانش آموز را نشان دهد و ثابت کند این استرس کاملا بدون دلیل است و یا می توان آن را کنترل نمود. بنا براین مشاور خوب که حتما بتوان به آن دسترسی همیشگی پیدا کرد می تواند بهترین عامل برای کاهش استرس شما باشد البته مشاور از همان روش هایی استفاده می کند که در بالا به شما توضیح داده شد.

مشاور های کلاسند به صورت آنلاین همراه و پشتیبان شما خواهند بود و می تواند روند کاهش استرس شما را دنبال کند.

با کمک هایی از مشاور کلاسند : شایان بیگلری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور و تحصیلی